fbpx
Мистецтво, Про культуру Марія Старікова

Сучасне мистецтво • Імпресіонізм

01.10.2020, 18:00

Твори імпресіоністів можуть видатися застарілими, проте колись вони здійснили революцію. Перед нами – митці XIX століття, що вийшли зі своїх майстерень назустріч новій ері у мистецтві.

Їх висміювали, поки вони робили свою справу, обравши дуже вдалий момент: технологічний прогрес, поява фотографії, нові філософські ідеї. Вони писали просто на вулицях, ще не знаними тоді прийомами: швидкі мазки, незмішані фарби, відсутність чітких ліній.

Романтизм Ежена Делакруа збагатив живопис кольором і стилем, а реалізм Гюстава Курбе замінив вигадку правдивими сюжетами. У свою чергу, Шарль Бодлер опублікував есе «Поет сучасного життя». Саме він підтримав Делакруа і назвав його живопис поезією. Саме Бодлер погоджувався з Курбе у тому, що сучасному мистецтву слід говорити про сучасне. Він закликав митців знаходити вічне у минущому, щодня занурюватися у міське життя і спостерігати, міркувати, відчувати, відображати.

Ця позиція додала Едуарду Мане рішучості кинути виклик Академії та остаточно вийти з її тіні.

Група художників-новаторів стала ядром напряму, з якого все почалося. Вони зустрічалися у кав`ярні за адресою Грандрю де Батіньоль, будинок 11 (Авеню де Кліші, будинок 9), щоб поговорити про життя і про мистецтво.

«Потрібно виконувати свою професійну задачу і вірити у те, що робиш» – стверджував Мане.

Легше сказати. Усі вони ризикували кар’єрою, організувавши бунтарську виставку «Салон знедолених» на противагу «Салону». Дохід більшості не був стабільним, неприйняття з боку істеблішменту коштувало дорого і для багатьох означало розорення. Але митців об’єднувала жага до самовираження: навіть отруйне перо художнього критика Луї Леруа не згасило їхню пристрасть (лише підбурило).

Поль Дюран-Рюель, місцевий арт-дилер, також був членом Батіньольскої групи. Розумний і далекоглядний, він вірив у потенціал «своїх» художників і передбачав, що смаки суспільства (зокрема буржуа) змінюватимуться стрімко – разом зі світом. Поль підтримував їх фінансово, чим забезпечив незалежність. Це призвело до швидкого розвитку імпресіонізму, як течії, та виникнення сучасного мистецтва.

Оскар Уайльд пізніше зазначив: «неприємно, коли про тебе говорять погане, але ще гірше – коли про тебе зовсім не говорять».

Стандарти Академії:

■ робота у майстерні;
■ ідеалізація;
■ міфологічні, релігійні, античні теми;
■ ренесансний стиль Леонардо, Рафаеля, Мікеланджело;
■ детальність і точність;
■ змішані фарби;
■ ретельне розтушовування;
■ ледь помітні переходи між світлом і тінню (ілюзія тривимірності).

Стандарти імпресіоністів:

■ живі умови роботи;
■ чітка передача світла, що постійно змінюється;
■ швидкі замальовки;
■ різкий «етюдний» мазок;
■ чисті яскраві фарби;
■ ефект мерехтіння (контраст кольорів);
■ сучасні «приземлені» сюжети;
■ правдивість.

Ключові події: винахід фотографії та маленьких тюбиків фарби з різнокольоровими етикетками. «Свобода, що веде народ» (1830) => прототип статуї Свободи у NY. «Салон» vs «Салон знедолених». «Олімпія». «Поет сучасного життя». Барбізонці. Буржуа. Індустріальні досягнення епохи. Укійо-е. «53 станції Токайдо». Справа Дрейфуса.

Ключові імена: Ежен Делакруа, Гюстав Курбе, Шарль Бодлер, Еміль Золя, «Батіньольска група»: Каміль Піссаро, Едуард Мане, Клод Моне, Едгар Дега, Поль Сезанн, П’єр Ренуар, Берта Морізо, Альфред Сіслей.

Бути чи не бути?

Існує так багато напрямків, але чомусь із року в рік про жовтневі челенджі чуємо лише від художників та письменників. Може, ми чогось не знаємо? 🍁 Вирішили поміркувати, і ось що з цього вийшло. Вуличне мистецтво Воно різноманітне: ярнбомбінг (светри на деревах бачили? ото ж бо), мозаїки, трафаретні малюнки, орнаменти до святкувань. Можна збиратися у групи […]

Слони харчуються на сміттєзвалищі?

Світлина Тілахана Тармапалана перемогла у фотоконкурсі Королівського біологічного товариства (RSB). На фото стадо слонів, які харчуються на сміттєзвалищі у Шрі-Ланці. Такі випадки часто призводять до отруєння, захворювання і навіть гибелі тварин. Судді вважають, ця робота найбільш точно відображає цьогорічну тему: «Наш мінливий світ». Грошова винагорода становить $1300. Інші фотороботи, які відзначило журі: ■ Ашвін Гіртан […]

ARTEFACT – Chernobyl 33: річниця

З огляду на останні події, про які ми вже писали, пригадали один із найгучніших мистецьких заходів. Минув рік, і цей проєкт набуває дедалі більшого значення для України і світу. З 26 вересня по 6 жовтня (2019) у павільйоні Річкового вокзалу (Київ) презентували міжнародну медіа-арт виставку «ARTEFACT: Chernobyl 33». Проєкт підкреслює проблеми сучасності: фейкові новини, медіаграмотність, маніпуляція. […]

Writober 2020: флешмоб письменників — 11 порад

Кілька днів тому ми писали про Inktober – творчий виклик для художників. Сьогодні поговоримо про людей, які розповідають історії і римують все що римується. Тримайте міцніше свої ручки. Writober – флешмоб для письменників. Його створили ентузіасти, натхненні прикладом художників. Правило одне: щодня писати протягом жовтня. Жанр – який забажаєте. Обсяг обмежує лише ваша фантазія. > […]