fbpx
Про культуру, Інновації, Важливе, Мистецтво Марія Старікова

ARTEFACT – Chernobyl 33: річниця

07.10.2020, 18:00

З огляду на останні події, про які ми вже писали, пригадали один із найгучніших мистецьких заходів. Минув рік, і цей проєкт набуває дедалі більшого значення для України і світу. З 26 вересня по 6 жовтня (2019) у павільйоні Річкового вокзалу (Київ) презентували міжнародну медіа-арт виставку «ARTEFACT: Chernobyl 33».

Проєкт підкреслює проблеми сучасності: фейкові новини, медіаграмотність, маніпуляція. Вийшла документальна стрічка «Перший арт-рейв Чорнобиля».

«Чорнобиль – приклад інформаційної катастрофи», – зазначає Валерій Коршунов, куратор проєкту. – «Переосмислення закликає поставити собі питання: чому сьогодні ми не згадуємо внесок ліквідаторів; не цікавимося тим, що сталося насправді; не знаємо, як захистити себе і рідних від радіації?»

10 днів. Понад 12 000 відвідувачів. Більше 20-ти експонатів від артистів з України, Китаю, Іспанії, Італії та Данії. Стіни радянської будівлі й атмосфера старого-нового Чорнобилю, яку підсилюють лазерна стеля та параметричні скульптури.

Вальдемар Клюзко | «Класики»

Ідея: класики, накреслені на підлозі зали. Кожна клітинка несе в собі «генетичний код», що розповідає подробиці аварії: допустимий рівень радіації, площа зони відчуження, номер реактору. Робота нагадує про трагедію, повтору якої не можна допустити.

Ірина Ворона | «White souls»

Концепція: кожна людина залишає слід на землі, її діяння проходять крізь простір та час. Епоха постправди вплинула на формування особистості. Процес зародження самосприйняття – це зародження особистості з її бажаннями, прагненнями, страхами та мріями. Фігури, маски, нитки символізують точки дотику; переплетіння і розвиток зв’язків. Сяюче коло – то є чиста енергія душі, а тіло –то її оболонка.

Оксана Бузяк, Ярослав Костенко | «Реактор»

Ідея: колективна робота медіа-арт лабораторії Carbon. Вона символізує процес роботи реактора у ніч 26 квітня: хвилювання наростає > критична межа > момент вибуху > поширення радіації > паніка -> ліквідація катастрофи > кінець як новий початок.

Олег Харч (Харченко) | «Будь готовий»

Ідея: демонстрація першотравневого маршу 1986 року. Цього дня у Києві зафіксували найбільший показник радіоактивного забруднення. Інсталяція, підсилена флуоресцентною фарбою для створення ефекту радіації – це 500 піонерських краваток, що були на марші, який ніхто не відміняв.

Настя Лойко |«Надування»

Ідея: штольня, у ній – екран і червона кнопка. Бах! Пластикова скульптура затуляє відео, як інфошум затуляє факти. Людина сліпо клацає на «лінк», підхоплює та поширює фейк. Чи ти фільтруєш інформацію? 

Олеся (Шамбур) Геращенко | «Правда»

Ідея: «Правда» – найвпливовіша щоденна газета СРСР із накладом 11 мільйонів копій. Щоб з`ясувати, коли саме у 1986 році новина про вибух потрапила на перші шпальти, авторка дослідила архіви й виявила, що НІКОЛИ. Подію згадали аж на 12-ий день. Газети на стінах – це про замовчування й нехтування правами громадян.

Сергій Ніжинський, Володимир Ковбаса | «Mimosa»

Концепція: нові технології породжують нову міфологію. Mimosa [з грец. «багатолика», «лицемірна»] – необогиня медійної псевдореальності та інформаційної війни. Замість голови вона має куб, який транслює медіафейки. Він обладнаний електроенцефалографом: якщо людина зробить ментальне зусилля, на нього надійде зображення з камери у кімнаті, а глядач побаче реальну картину. Інсталяція закликає підвищувати ментальний імунітет через критичне мислення.

Володимир Гулич | «Пейзаж, який ніхто не побачить»

Ідея: «зворотній бік місяця» – дах реактора, максимальне забруднення, неможливість життя, як результат людської недбалості. А ще – це біль, сум, повага до героїв-ліквідаторів та заклик до загальної відповідальності за майбутнє.

Alessandro Amaducci | «POST REBIS»

Концепція: на Землі, знищеній ядерною катастрофою, панує дивний союз між людьми та машинами. Вони об’єднуються, щоб створити новий Ребіс. У середньовічній алхіміці це істота, що складається з половин чоловічого та жіночого тіла. Автор сприймає Чорнобиль як науково-фантастичну метафору місця, де змішуються смерть, життя, метаморфоза і трансмутація.

RASSVET, Astian Rey | «Випромінювання»

Ідея: експонат, присвячений першим пожежникам Чорнобильської аварії, зібрав найбільшу кількість відгуків. Приклад хворого на променеву хворобу демонструє, що вціліти – не означає вижити. У момент, коли тіло стає чужим і втрачає форму, внутрішня енергія стає помітною. В наступний момент це вже не людина, навіть не силует, а згусток енергії, що завис між світами.

Виставка ARTEFACT: Chernobyl 33 є підтвердженням, що сучасне мистецтво може бути цікавим і корисним для широких мас, розкриває митців і презентує світу сучасну Україну. Покоління змінюється, сприйняття Чорнобиля набуває нових рис, стирається все більше – адже все більше з’являється охочих перетворити історію на розвагу. Але колись це зовсім не було весело.

Бути чи не бути?

Існує так багато напрямків, але чомусь із року в рік про жовтневі челенджі чуємо лише від художників та письменників. Може, ми чогось не знаємо? 🍁 Вирішили поміркувати, і ось що з цього вийшло. Вуличне мистецтво Воно різноманітне: ярнбомбінг (светри на деревах бачили? ото ж бо), мозаїки, трафаретні малюнки, орнаменти до святкувань. Можна збиратися у групи […]

Слони харчуються на сміттєзвалищі?

Світлина Тілахана Тармапалана перемогла у фотоконкурсі Королівського біологічного товариства (RSB). На фото стадо слонів, які харчуються на сміттєзвалищі у Шрі-Ланці. Такі випадки часто призводять до отруєння, захворювання і навіть гибелі тварин. Судді вважають, ця робота найбільш точно відображає цьогорічну тему: «Наш мінливий світ». Грошова винагорода становить $1300. Інші фотороботи, які відзначило журі: ■ Ашвін Гіртан […]

Сучасне мистецтво • Імпресіонізм

Твори імпресіоністів можуть видатися застарілими, проте колись вони здійснили революцію. Перед нами – митці XIX століття, що вийшли зі своїх майстерень назустріч новій ері у мистецтві. Їх висміювали, поки вони робили свою справу, обравши дуже вдалий момент: технологічний прогрес, поява фотографії, нові філософські ідеї. Вони писали просто на вулицях, ще не знаними тоді прийомами: швидкі […]

Writober 2020: флешмоб письменників — 11 порад

Кілька днів тому ми писали про Inktober – творчий виклик для художників. Сьогодні поговоримо про людей, які розповідають історії і римують все що римується. Тримайте міцніше свої ручки. Writober – флешмоб для письменників. Його створили ентузіасти, натхненні прикладом художників. Правило одне: щодня писати протягом жовтня. Жанр – який забажаєте. Обсяг обмежує лише ваша фантазія. > […]